….. die ik toch liever had gemist

 

Ik heb 10 jaar ervaring met het importeren van goederen uit India en ik dacht dat ik intussen alles wel had gehad. Nee dus! Vandaag weer een nieuw hoofdstuk in het avontuur van internationaal ondernemen.

Intussen weet ik wel hoe ik een zending moet regelen, van  het ‘Certificate of Origin’, de artikel-21 verklaring voor de btw tot aan de originele factuur die separaat uit India moet komen. Ervaring heeft ook geleerd dat de verpakking 10x beter moet dan je nodig denkt omdat er onderweg ontzettend wordt gegooid met de dozen (bij de vorige zending waren producten aangetast door zout  zeewater omdat de dozen niet waterdicht waren).

Volgens mijn man ben ik altijd zo gespannen als er een zending onderweg is, en dat klopt inderdaad. Het gaat vaak over veel geld. Er kan onderweg van alles misgaan, en je hebt er totaal geen grip op. Het spannendste moment is altijd als het bij de douane is aangekomen in Nederland. Soms wordt het na 1 à 2 dagen vrijgegeven maar het duurt ook wel eens een week of langer. Het lastige is dat de douane onbenaderbaar is, oftewel je kan nergens informatie krijgen over hoe of wat. En de vervoersmaatschappij kan niets anders melden dan: ‘het staat bij de douane’.

Deze keer was de zending al extreem lang onderweg geweest. Veel correspondentie over en weer met de ‘direct vertegenwoordiger’ voor deze zending (dat is degene van de vrachtmaatschappij die de douaneformaliteiten afhandelt). Hij was in de afgelopen weken een goede bekende geworden!

We hadden wat heen-en-weer gepraat over de HS-code (dat is de een goederencode volgens een internationale standaard waardoor de douane o.a. weet hoeveel invoerrechten er betaald moeten worden). Het zal je niet verbazen maar in het HS-systeem is er géén code voor tassen van autoband. Er is wel een code voor ‘leren tassen’ of ‘tassen van kunstleer’ of ‘tassen van stof’ maar dat is allemaal niet van toepassing. In India hadden ze op de factuur de code 4017.00.00 gezet, dat is de code voor ‘producten van gehard rubber in ongeacht welke vorm, resten en afval daaronder begrepen’. De direct vertegenwoordiger gaf aan dat dat ongebruikelijk was maar gezien de aard van de producten inderdaad toch wel klopte.

Hadden we nou toch maar gewoon ‘tassen van kunstleer’ gezegd …. Want de douane vond de HS-code blijkbaar een reden om de goederen eens nader te gaan onderzoeken. Ik kreeg op donderdag het bericht dat er een ‘physical check’ zou worden uitgevoerd. Balen, weer vertraging! Ze zouden het vrijdag of zaterdag doen. Uiteindelijk werd het maandag. Tot mijn blijdschap kreeg ik ’s middags bericht dat het vrijgegeven was en dinsdag bezorgd zou worden. Joepie!

   

Bij het afleveren van de dozen zagen we het direct: een aantal dozen was duidelijk opengemaakt. Bij de eerste doos die we openmaakten zag ik meteen dat er minder tassen inzaten dan er in hoorden te zitten. Uiteindelijk bleken er uit 12 dozen producten te ontbreken en 1 doos met rugzakken was helemaal weg. In totaal misten er 51 producten met een inkoopwaarde van meer dan 1000 euro. Wat een strop! Verschrikkelijk, ik kon wel janken (deed ik ook)! De chauffeur die de producten kwam afleveren was erg aardig en heeft het allemaal netjes op de pakbon genoteerd. Maar helaas is de kans erg groot dat we dit verlies gewoon moeten nemen. De douane heeft de producten meegenomen om in het laboratorium verder te onderzoeken. Wie weet krijgen we ze ooit terug. Kan wel maanden duren. En zoals eerder gezegd, de douane is op geen enkele manier te benaderen.

Het voelt zo onrechtvaardig, zo machteloos dat we zo hard worden getroffen door een schijnbaar willekeurige actie van een douaneambtenaar. Dit is voor ons als kleine onderneming een behoorlijke financiële dreun! Volgende keer zeggen we dus maar weer dat het tassen van kunstleer zijn. Het stomme is namelijk ook nog dat het voor de invoertarieven helemaal niet uitmaakt want die zijn voor deze code precies hetzelfde. Maar we zijn weer een ervaring rijker. Nou ja, rijker ???? Ik had deze ervaring toch liever willen missen!

Maar even slikken en weer doorgaan …. De nieuw binnengekomen producten zijn namelijk supermooi! Met zoveel zorg en liefde gemaakt en ingepakt door de medewerkers van Ecowings. Laten we dat door al dat gedoe niet vergeten!

1 antwoord
  1. Людмила zegt:

    Je levert een product of dienst waarvan je denkt, “waarom zou ik mij door landsgrenzen laten tegenhouden?” Aan de andere kant, voelt internationaal ondernemen als een achtbaan waarvan je uiteindelijk geen idee hebt waar je terecht komt. Je weet eigenlijk niet waar je moet beginnen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *